Co joga może zrobić dla mnie na dłuższą skalę? Wielokrotnie zadawałam sobie to pytanie. Jako, że nigdy nie poszłam na więcej niż dwa zajęcia w krótkim odstępie czasu, to nie było mi dane przekonać się o tym na własnej skórze 😉
Joga zawsze mnie ciekawiła, ale nie wystarczyło to nigdy do tego, by zacząć regularne ćwiczenia. „Wyciskacze potu”  takie jak fitness na trampolinach lub power pump zawsze wygrywały mój czas na ćwiczenia, bo dawały mi widoczne (w postaci potu i zadyszki) efekty mojej pracy.

To, jaką formę ćwiczeń dla siebie wybieramy, dużo może powiedzieć o nas samych. Od dawna wiem, że ja do „ cierpliwych od urodzenia” nie należę i motywują mnie szybkie, widoczne efekty. W niektórych dziedzinach życia cierpliwość wypracowałam, ale nie przychodzi mi to łatwo.
A jak to jest z Tobą? Co lubisz w sporcie, który uprawiasz?

Jeśli chodzi o praktykę jogi, można by powiedzieć, że „cierpliwość popłaca”. Niezależnie od tego, czy praktykujesz jogę regularnie, czy też nigdy na jogę nie poszłaś i znasz ją tylko z nazwy, mam nadzieję, że to co przeczytasz poniżej, będzie dla Ciebie interesujące.
Wiedziałaś, że joga może podnieść Twoją pewność siebie? I że w poszczególnych pozycjach masowane są nasze organy wewnętrzne, co np. wspomaga metabolizm?

Sylwia z „Kameralnego Studia Jogi” daje nam dziś dużo wspaniałych informacji:

W jaki sposób joga wpływa na kondycję fizyczną. Po jakim czasie można zauważyć pierwsze efekty?
Praktyka jogi działa dobrze na wiele sfer naszej osoby. Regularne ćwiczenia przynoszą nam mnóstwo korzyści. Przede wszystkim wzmacniają i uelastyczniają ciało. Stajemy się silniejsi i bardziej pewni siebie. Szczególnie dobry wpływ ma joga na profilaktykę naszego kręgosłupa. Często już po kilku spotkaniach można zauważyć poprawę postawy i zwiększenie świadomości ciała. Zwracamy uwagę np. na prostowanie pleców, mniej się garbimy. Joga pomaga też uśmierzać pewne dolegliwości. Klienci, którzy skarżą się np. na ból w kręgosłupie, po kilku tygodniach czują się lepiej.
Joga ze względu na swój spokojny charakter pomaga nam też często (zależnie od charakteru zajęć) uzyskać i utrzymać spokój, wyciszyć umył. Jest to bardzo wskazane w dzisiejszym świecie pełnym pośpiechu i stresu. Duży nacisk kładzie się też na prawidłowy oddech podczas wykonywania sekwencji asan- pozycji jogi.
Podczas asan masowane są tez nasze organy wewnętrzne, co pozytywnie działa na nasz organizm. Joga  może być też pomocna przy ,np. regulowaniu ciśnienia, przy cukrzycy, wspomaga metabolizm.
Uważność w praktyce przyczynia się też do zwiększenia koncentracji.

Mówi się, że joga ma pozytywny wpływ na zdrowie, ale również na sferę duchową. Jak to się dzieje?
Praktyka asan (pozycje w jodze) połączone są z oddechem. Podczas zajęć ważne jest uważne oddychanie oraz relaks, Każda sesja powinna się kończyć krótkim relaksem na leżąco, co daje wyciszenie, uspokojenie ciała ale też umysłu. Ale relaksu też często trzeba się nauczyć, nie każdy od razu może się zrelaksować. Jogę zaleca się ćwiczyć w pełniej uważności na to, co dzieje się z nami w danej chwili, obserwujemy ciało, oddech, pojawiające się emocje, doznania. Pełna obecność pozwala nam oderwać się na chwilę od świata zewnętrznego, co daje odprężenie i relaks. Znajdując przestrzeń w ciele, pozwalamy sobie również odnaleźć przestrzeń w życiu. Praktykowanie jogi jest jedynym ze znanych sposobów na szybkie i lepsze osiągnięcie wewnętrznego spokoju.

Joga Iyengara, Ashtanga, Joga Vinyasa, Kundalini Joga… Czym różnią się rodzaje jogi i skąd wiedzieć jaka joga jest odpowiednia dla mnie?
Faktycznie oferta zajęć na zachodzie jest teraz coraz bogatsza. Różne style, szkoły, nauczyciele. Ashtanga joga to forma bardziej dynamiczna, gdzie na zajęciach ćwiczy asany wg pewnego schematu,wg stałej sekwencji, powtarzanie asan w specjalnej kolejności. Może to być bardziej medytacyjne, bo przy regularnej praktyce wiemy co jest po czym, więc nie musimy się na tym skupiać. Joga Iyengara to zajęcia, podczas których uczniowie używają wiele pomocy do jogi – paski, klocki, koce, które pomagają im w prawidłowym ułożeniu ciała. Nauczyciel daje tu dość szczegółowe instrukcje co do ułożenia ciała i dokładnie omawia szczegóły każdej asany. Vinyasa joga to płynne przejścia w asanach skorelowane z oddechem, tu sekwencje mogą się zmieniać. Ja w mojej szkole proponuję osobom chcącym praktykować jogę spróbować kilka stylów i wybrać to, z czym łatwiej się zidentyfikować. Każdy sam musi wybrać nauczyciela i zdecydować, która praktyka jest właściwa dla mnie ( niekoniecznie łatwiejsza, bo joga to też wyzwanie) na ten moment. Zapisując się na zajęcia możesz spytać w szkole, które zajęcia polecają Tobie na początek.

W Kameralnym Klubie Jogi prowadzicie jogę dla dzieci. Jak wyglądają takie zajęcia?
Tak. Zajęcia dla dzieci to nie lada zabawa i zarazem wyzwanie dla prowadzącego. Dzieci nie lubią długo trwać w jednej pozycji jak dorośli. Zatem przeważnie takie zajęcia to jakaś opowieść, w którą wplątane zostają asany. Np., możemy wybrać się do zoo i spotkać węża (pozycja: kobry), psa (pozycja: pies z głową w dole), po drodze mijać różne gatunki drzew (pozycja drzewa). Zwykle zajęcia są kreatywne, często angażują dzieci do wymyślania i opowiadania i zwykle uczą je czegoś nowego. Staramy się wprowadzać też elementy skupienia na tych zajęciach.

Co poradziłabyś osobom, które chętnie zaczęłyby regularnie praktykować jogę, ale do tej pory joga ich nie “wciągnęła”?
Zdecydowanie polecam znaleźć  zajęcia i nauczyciela, który będzie Wam odpowiadał. Na początku można spróbować kilku stylów jogi i pójść na zajęcia do różnych nauczycieli. Jeden z nich ma spokojniejszy głos, prowadzi zajęcia bardziej statycznie, w wyciszeniu. U innego zmiany w asanach są szybsze, atmosfera bardziej luźna. Naprawdę uważam, że każdy może znaleźć to, co mu odpowiada. Jeśli już znajdziecie taką osobę i zajęcia wówczas, według mnie, sprawdza się regularność. Praktykując jakiś czas pod okiem jednej osoby, można lepiej się rozwijać i robić postępy. Nauczyciel nas zna, może lepiej doradzić, pomóc, skorygować.
Zapraszam do wspólnej praktyki:)

Od razu naszła mnie chęć, żeby pójść na zajęcia jogi.

Tobie także życzę dużo chęci do aktywności fizycznej!:)

Kameralne Studio Jogi znajduje się w Gdańsku na Morenie. Więcej szczegółów na www.joga-gdansk.pl